Spirulina (https://www.bee.pl/9251-spirulina) to mikroskopijna alga z grupy sinic, której pozytywne właściwości zostały docenione już przez Azteków. Jest ona znakomitym źródłem niezbędnego białka, witamin i składników odżywczych. Jej atrybuty zdrowotne obejmują: pozytywny wpływ na poprawę profilu lipidowego, a także metabolizm węglowodanów w organizmie.

Co to dokładnie jest?

Spirulina należy do gatunku mikroalg, które charakteryzują się atrakcyjnym, zielono-niebieskim kolorem. W naturze występuje w postaci cylindrycznych, nitkowatych, wielokomórkowych, a także lewoskrętnych kolonii. Jej prozdrowotne właściwości znane są już od czasów Azteków. Pierwszy produkt dietetyczny na bazie spiruliny został wprowadzony na rynek w 1979 roku. Był on wówczas bezwzględnie produkowany z biomasy Artthrospira. Obecnie najczęściej używanymi gatunkami są Arthrospira platensis, występująca w Afryce, południowej części Stanów Zjednoczonych i Azji, a także Arthrospira maxima, występująca w środkowej części Stanów Zjednoczonych.

Jakie wartości zdrowotne spiruliny?

Prawie 70% składu spiruliny stanowi białko, które dostarcza organizmowi wraz z niezbędnymi białkami egzogennymi, czyli takimi, których nie jest on w stanie sam wytworzyć. Zawiera ona:

  • leucynę,
  • izoleucynę,
  • walinę,
  • lizynę,
  • metioninę,
  • treoninę,
  • tryptofan,
  • fenyloalaninę.

Dlatego uważa się, że algi są dobrym sposobem na uzyskanie pełnowartościowego białka w diecie tych, którzy nie przyjmują mięsa.

Jakie mikroelementy zawiera spirulina?

Ponadto, spirulina jest bogata w suplementy diety. Należą do nich: beta-karoten, witaminy z grupy B, wapń, prostacyk, cynk, magnez, potas, sól, selen i molibden. Niektórzy specjaliści uważają, że żelazo pochodzące z alg jest ponad dwukrotnie bardziej przyswajalne niż to pochodzące ze standardowych produktów mięsnych.

Na jakie problemy może pomoc spiruliny?

Zgodnie z opinią ekspertów, spożywanie spiruliny może w łatwy sposób znacząco poprawić profil lipidowy. W różnych badaniach zauważono znaczące obniżenie stężenia triacylogliceroli, a także cholesterolu LDL z powodu dodania wyżej wymienionej algi do diety. Suplementacja spiruliną jest często przydatna w zmniejszaniu szansy na wystąpienie schorzeń układu krążenia. Inne właściwości alg dodają pozytywny wpływ na gospodarkę węglowodanową organizmu – na stabilizację poziomu cukru we krwi. Dzięki swoim właściwościom antyoksydacyjnym, spirulina jest ponadto przypisywana do zwalczania wolnych rodników. Może ona zmniejszyć szansę na rozwój schorzeń neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Parkinsona.